‘Genieten tot in onze tenen, maar pijnlijke handen van het klappen’. Zo kan het ‘folk & seasongs festival Bie Daip’ in één zin worden omschreven. Door corona en andere perikels waren we in 2017 voor het laatst in Appingedam. Met afstand het beste festival voor maritieme folk liefhebbers!
Na drie dagen optredens bezoeken kwam Brigit er achter dat ze pijnlijk opgezwollen handen had opgelopen. Oorzaak was niet moeilijk te raden. Zoveel moois op muziekgebied gezien en gehoord, daar hoort een luid applaus bij en inhouden was er niet bij.
Als overnachting hadden we weer gekozen voor de gezellige B & B van Lydia en Wijnand in Schaapbulten. Hier konden we ’s nachts en ’s morgens bijkomen, om uitgerust ons weer te wentelen in het Bie Daip vertier. Voor Brigit komt daarbij, dat het een reünie van muziekvrienden is. Uit voorzorg had ik daarom m’n stoeltje en boek meegenomen. Die kwamen zondagavond goed van pas. Brigit dook zondagavond in de afterparty, terwijl ik de rust in haven vond.
Gelijk op vrijdagavond troffen we in het café ‘De Koning van Groningen’ Seyl & Treyl. Als publiek waren er fans van de vijf Oudewaters en wij natuurlijk, die de beste plek voorin bezetten. Dat muisstille publiek was er niet bij op zaterdagavond in café ‘Bruintje Beer’. Hier trad Seyl & Treyl op voor kroegtijgers, die liever schreeuwden aan de bar. De luisterliedjes werden geschrapt en met meezingers kregen ze het publiek op de dansvloer. Zo stal Hilde de show om met een feestganger een duet te blazen. Zij op haar mini-trompet, hij op z’n bierfles.
Verreweg de mooiste optredens hoorden we in het Joodse Synagoge kerkje. Brigit trad in 2017 als gastzangeres op met Paddy’s Passion. Nu hoorden we zaterdags de mannen uit Putten weer met het gouden nachtegaaltje Michel. Dat smaakt naar meer, dus zondagochtend direct weer naar de Synagoge voor een marathon concert.
Eerst de Engelse a-capella meiden Silver Darlings, waar Brigit een cd van scoort. Daarna de Poolse groep Sasiedzi, schitterend hoe het nummer Port of Amsterdam in het Pools werd gezongen. Door de goede akoestiek en zonder geluidversterking.
Zo klinkt het een stuk beter dan op het hoofdpodium op het Kerkplein of in de muziekkoepel achter de kerk, waar ik o.a. de Schotse Tripple (moeder en 2 dochters) hoorde.
Mijn favoriete nummer Motherland (orgineel van Nathalie Merchant) hoorde ik twee keer. In de muziekkoepel door het duo Highland Sell-Outs en op zondag aan het water door de mannen van Act of Mutiny.
Zij kwamen toevallig langsvaren bij het eind van het concert van Onstuimig Schuim. Ze waren het gelegenheidsoptreden in Enkhuizen met Brigit nog niet vergeten. ‘Zing je Motherland mee Brigit?’ vroeg Leo. Sympathieke mannen, die we de dag erop spraken in de kerk Kabzeel. Leo vertelde dat ze het nummer ‘A Song for You’ van Gram Parsons met een gastzanger gingen spelen.
Het toetje beleefde we zondag opnieuw in de Synagoge. Terwijl ik de hort op ging, luisterde Brigit naar de Engelsen Chris en Ian van Loctup Together. Ik voeg me later bij haar als tenslotte de mannen van Pekel spelen. Na afloop spreken we een aardig stel uit Appingedam. We hebben ze jaren terug ook als ontmoet in de Synagoge, ze kennen Jan Huttinga en hebben kunst van hem gekocht.
Buiten de vele concerten aan wal, beleven we zondagmiddag ook nog een optreden op de rondvaartboot, waar Seyl & Treyl speelt. Het is erg lastig om te zeggen welke optreden of dag het leukst was. Want voor die topdag zondag, zat een goeie zaterdag en een puike vrijdagavond.
Maandagochtend gaan we nog even bij Jan en Mieke Huttinga op de koffie/lunch. Jan is de illustrator van de Nieuwsbrief van ShantyNederland en Brigit en hij appen/mailen elkaar bijna dagelijks. Leuk om elkaar in levende lijve te spreken.
Smikkelend aan een ijsje, zagen we op het terras van Paviljoen Overdiep de Noorse groep Fish & Ships met 2 violisten als gastspelers. De zanger is een geweldige clown die het publiek perfect weet te bespelen.
De Poolse groep Sasiedzi speelt in de Synagoge van Appingedam.
‘Als het land….’ door Onstuimig Schuim, bij café ‘De Koning van Groningen’ in Appingedam.