Categorieën
Concertverslagen Geen categorie Muziek

Rondje kleinkunst in Den Helder

Terwijl Brigitte met haar Roarings zangmaten een optreden heeft in Monnickendam, ga ik op cultuur naar Den Helder. Op 1e paasdag organiseert ‘vrienden van Den Helder’ rondje Klein Kunst, waar ik in m’n uppie heen tuf. Bij het eerste optreden spreek ik Hanneke Bergsma, die het stukje hieronder schrijft dat in het Noordhollands Dagblad verschijnt.

,,Dit is nú al het beste optreden’’, verzucht een vrouw, terwijl ze een lachtraan uit haar oog veegt. Ze luistert naar ’multiman’ Bart de Rijk tijdens zijn optreden op het Rondje Kleinkunst, afgelopen zondag. De Rijk strooit zijn droge humor uit over z’n toehoorders met uitspraken als: ,,Kijk, hier heb ik een dichtbundeltje…, maar het kan ook open.’’ Maar het is niet alleen De Rijk die voor een vrolijke stemming zorgt bij het publiek. Ook het zonnige paasweer is bij voorbaat al goed voor de sfeer in Windkracht 13, waar het publiek de kaarten voor de uitverkochte kleinkunstronde kunnen ophalen.

Theatergroep Snippers van Bart de Rijk (zie bartderijk.nl) in Windkracht 13.

Het Rondje Kleinkunst voert langs vier locaties waar toeschouwers een korte voorstelling kunnen bijwonen. Daarna wandelt men rustig naar de volgende locatie. Tijdens zo’n wisseling worden er door het publiek al snel wat ervaringen uitgewisseld. In Zevenskoop kan men genieten van Trio Berliner dat de muziek speelt bij een verkorte versie van de film ’Goodbye Lenin!’. Goed getimed en gespeeld. De zon doet pijn aan de ogen als men op weg gaat naar de M.O.O.C voor een voorstelling van Leticia Bal. Deze dame wil alles zelf kunnen en doet dat ook met een ’loopstation’ en vibrafoon. ,,Knap gespeeld, maar het sprak me niet zo aan’’, zegt een concertganger. Het optreden loopt iets uit, maar het halve uur tussen de voorstellingen heeft voldoende rek om dat op te vangen. Op naar de heren van ’Herman’. Vier jonge honden die zingen, beatboxen en entertainen op een weergaloze manier. Als toegift zingt men het verstilde ’Das zerbrochene ringlein’. Nee, niet grappig, wel mooi en serieus en… met een bakje geitenkwark, dat dan weer wel… Els Ellen, die tijdens haar openingswoord nog even een moment stilte vroeg voor de onlangs overleden penningmeester van het organiserende ’De vrienden van Den Helder’, oogt achteraf zeer tevreden. ’De vrienden’ hebben het publiek getrakteerd op een gevarieerd programma van hoog niveau.