[blog 8-slot] Hangmatters doen het tussen de bomen

[blog 8-slot] Hangmatters doen het tussen de bomen

Aan de drie weken met mezelf op pad kwam nog gezellig eind. Met Ingmar zou ik de laatste dagen samen naar huis roetsen. Ingmar zou Ingmar niet zijn om nog voor een paar verrassingen te zorgen.

Toen ik dinsdagmiddag op de staatsbosbeheer camping van Groesbeek kwam, trof ik naast hangmat van Ingmar ook een tweede hangmatslaper. Het bleek Jurjen uit Wijchen te zijn, die via de Facebookgroep ‘Hangmatslapers’ van zijn plannen had gelezen. De sluismeester van Grave had wat dagen vrij en sloot spontaan bij ons aan. Onder de tarp (het regende pijpestelen) werd het een erg gezellige dinsdagavond: verhalen vertellen, muziek luisteren en natuurlijk vloeide het bier rijkelijk.

Op ons dooie akkertje verlaten we woensdag de camping, rijden door Nijmegen door het rivierenlandschap naar het noorden. Af en toe heb ik moeite om Ingmar bij te houden. Hij is natuurlijk lekker uitgerust en rijdt met soepel gemak door de dorpjes en bosweggetjes. Kennelijk begint bij mij de vermoeidheid in te slaan of had ik dat laatste biertje beter niet kunnen nemen? Wanneer hij voorstelt om in Austerlitz de paalcamping te nemen, zeg ik maar al te graag ja!

Ook hier weer een royale keuze van bomen om de hangmat tussen te hangen. Later op de avond komen er nog twee Engelse meisjes en een jong stelletje waar we mee aan de praat raken. Ook nu had Ingmar weer een verrassing in petto: via Facebook leest kennis Elize uit Zeist van onze overnachting. Wanneer ze de paalcamping zou vinden, wilde ze wel even langskomen. Net toen we dachten ‘die vind het niet’, kwam ze toch nog aangefietst met 2 flessen wijn (dat werd dus nog laat & gezellig)

De laatste etappe (110 km.) reed ik ook nu weer lekker in het zog van Ingmar. Op het terras in Hilversum laten we ons verwennen op koffie en een aangeklede Gooise sandwich. Daarna moet ik nog alle zeilen bijzetten om het tempo van Ingmar bij te houden. Zou dat weer door die vorige avond komen of is het de carbon roets van Ingmar die sneller is? Om 18 uur neem ik in Tuitjenhorn afscheid van Ingmar en rij het laatste stuk lekker rustig voor de wind naar Brigit! Wat een heerlijke trektocht was dat. Die ouwe roets heeft het goed doorstaan!

Hongarije – Limes roetsverslag uit dagboek (genoemde afstand kilometers: ‘met een natte vinger’)

Vrijdag 30 juni Anna Paulowna – Almere   (110 km.)

12.00 in Schagen aanschaf mobiel toetsenbordje, AH melkpoeder, de kapper. Laatste knuffel Brigit (trof ik toevallig op terras a.d.markt). 15.00-16.00 Tuitjenhorn, bijpraten & koffiedrinken bij Ingmar en treintickets mee, 21.00 via mobiel/googlemaps bij Pampus roeivereniging Almere

Zaterdag 1 juli toertocht Almere  (80 km.)

Organisatie: Theo en Annemiek Homan Deelnemers: Ab Torsius, Alco Looije, Andre Davidsen, Bartel Lamers, Dennis Vermeij, Derk van Limbergen, Edwin Matthee, Fred Hillebrand, Hans v.d.Waal, Ingmar Zondervan, Jan van der Aa, Jean-Francois Raysz, Marloes Dries, Mick Leemans, Miriam van Uden, Nico Salfischberger, Paul Jansen, Piet Andringa, Pieter Floris, Rienier Bloem, Rob Bakels, Roelof de Jong, Ron Lameijn, Beb Thijs, Derk en Caroleen Thijs, Wim Huisman, Wijnand Jonker, Martijn Mateman, Andre Geerdink, Jaap Rouw, Jan Blonk en Marc Blom.

Zondag 2 juli Amsterdam Centraalstation (40 km.)

15.00 uur dus 2 uur te vroeg/boek lezen/luieren en daarna met trein naar Hannover, 22.30 uur dik uur gewacht op slaaptrein naar Wenen, maar gelukkig geen gedoe met roeifiets en rond middennacht lag ik in de couchette te pitten

Maandag 3 juli Linz-Graz met trein – Fürstenfeld (60 km.)

8.00 uur in Linz voor fiets treinkaartje en uurtje wachten voor trein naar Graz, 13.00 uur de tocht kan beginnen: de goede weg uit Graz vind ik vlot en begint leuk: beklimming van 10% dus gelijk lopen! Daarna een mooie makkelijke weg richting grens. Op camping met wifi dus gelijk eerste verslag gemaakt

Dinsdag 4 juli  Fürstenfeld-Döbörhegy (Hongarije)   (80 km.)

15.00 aankomst bij Peggy en Rinus. Zij wonen ruim een jaar in Hongarije en kunnen wel wat klushanden gebruiken. De anderen acht van de Michaëlshof zijn maandagavond gekomen.

M’n tentje hoef ik niet op te zetten, achterin staat een grote piramide tent die ik samen met Anneke deel.

Van 4 t/m zondag 9 juli werkweek & luieren in Hongarije

Mijn werk: houthakken, lijnolie schilderen, etc. Het is de hele week 30 graden dus zoeken we vaak verkoeling bij het nabijgelegen meertje in Döröska.

Maandag 10 juli  Döbörhegy-Gyor  (120 km.)

8.30 uur afscheid van Peggy & Rinus het is 35 graden, maar ‘s morgens ga ik als een speer. Mooie rit over niet al te drukke wegen. Bij een supermarkt in de stad Pápa sla ik in/rust uit. Bij Csót pak ik de route van Sweerman op, gelijk beroerde wegen, met dieptepunt de klim bij Pannonhalma. Hier zou een camping moeten zijn (niet gevonden). Tot 20.00 doorgereden en in wild gekampeerd (bij bijenkasten) in de buurt van Gyor.

Dinsdag 11 juli  Gyor-Bad Deutsch Altenbach (110 km.)

Na een rustige start en lekker ontbijt in Gyor (het miezert) naar de grens van Slowakije. Via grensstad Rajka (heel veel nieuwbouw) over de drukke weg de grens over naar Bratislava. Na een paar uur op de drukke weg, fietspad gevonden dat langs de Donau loopt.  Eind van de middag Oostenrijkse grens over en om 20.00 uur camping gevonden in Petronell Carnuntum (bij tennisclub)

Woensdag 12 juli  Carnuntum -Wenen-Tulln (80 km.)

Camping was lastig vinden (10 km. van de route) en in stad moeten veel Romeinse overblijfselen zijn. Ik rust ‘s morgens uit, werk m’n verslag bij en vertrek om 12.00 uur naar Wenen. Mooie route via pont naar noordelijke oever. Veel blootgasten gezien aan de Donau, van Wenen amper wat gezien, want noordelijke weg aangehouden tot stadscamping in Tulln.

Donderdag 13 juli    Tulln-Krems-Mautern-Melk-Ybbs   (80 km.) 

Na eerst op een doodlopend Treppelweg 10 km. voor niks te hebben gereden, via drukke winderige weg en de juiste route, daarna de makkelijke fietspaden langs Donau naar camping in Willersbach (bij Gasthuis)

Vrijdag 14 juli   Willersbach-Linz-Ottensheim (110 km.)

Een rustige start en gemakkelijk ritje. Op de boerencamping bij gasthuis Kaisershof voor het eerst lekker ‘uit eten’ en in de ‘relaxcorner’ en een halve liter bier geniet ik van m’n boek.

Zaterdag 15 juli   Ottensheim-Hofkirchen (100 km.)

Op camping in Nessbach met veel Nederlanders dus lekker bijkletsen.

Zondag 16 juli Hofkirchen-Regensburg  (110 km.)

Voor het eerst niet een stad snel doorgereden maar rondgelopen. Kamperen net uit het centrum bij de kanoclub (zonder sanitair)

Maandag 17 juli  Regensburg-Weissenburg (130 km)

Prachtige camping bij zwemmeertje, mooie plek vlakbij de douche/toilet/receptie/terras.

Dinsdag 18 juli   Weissenburg-Altmühlsee/Wald (30 km.)

Na die lange tocht een minitochtje. Na uitslapen op terras blog bijgewerkt, in Weissenburg de toerist gespeeld, musea bekeken, broodje Kabab gegeten, naar grote camping bij Gunzenhausen aan groot zwemmeer, erg toeristisch, weinig sfeer.

Woensdag 19 juli  Wald-Rotthenburg-Bad Mergentheim-Unterbalbach (120 km.)

Zware maar prachtige rit met als hoogtepunt het Tauberdal bij Rothenburg. Na zoeken camping in Edelfinger bij Turkse voetbalclub aan rand veld gekampeerd

Donderdag 20 juli  Unterbalbach-Seligenstadt  (120 km.)

Grote camping aan klein meertje bij Gross Krotzenburg (veel huizen/druk). In de middag een buitje en in gasthuis broodje kaas gegeten, daarna volgt een heerlijke afdaling, waarna de politie me uit de juiste route (zuidelijk van de Altmuhl). Hier start de alternatieve route om Frankfurt te mijden, via Hanau/Bad Nauheim.

Vrijdag 21 juli  Gross Krotzenburg-Bad Nauheim-Nieder Reifenberg  (80 km.)

Druk gebied dus zoeken naar juiste route.  In Bad Nauheim niet de Sweerman route gevonden, waarna een zware dag volgt, veel klimmen/lopen. I.p.v. de gravelroute kies ik een paar lastige wegen. Om 19 uur camping niet gevonden en neergezet bij vervallen vakantiecomplex (toch mooie plek)

Zaterdag 22 juli  Nieder Reifenberg-Nassau  (70 km.)

Na de mooie overnachting gelijk een zware klim naar Glashütten en grote afdaling met gravel/bospad als toetje. Daarna weer de makkelijker drukke weg opgezocht naar Idstein. Ligt in dal, dus hierna weer zware beklimming. Bij Bad Schwalbach rij ik verkeerd en pak de foute weg naar Aarbergen waardoor ik nog een zware beklimming rij. Even later stortbui en schuilen in bushokje (met 2 motorlui). Hierna gaat het beter en kan ik toch nog km.maken. Grote camping ‘Auf dem Au’ in Nassau

Zondag 23 juli   Nassau-Rodenkirchen  (120 km.)

Grote ongezellige camping langs de Rijn, gesprekje met 2 Ned.dames in camper. Om 9.00 uur weg en pak de makkelijke grote weg naar Koblenz (bij Bad Ems de autotunnel). Via Lahnstein om 11.30 uur al in het centrum. Volgens Belle (Kampeerwijzer) volgt nu de saaie drukke weg/slechte fietspaden langs de Rijn. Ze heeft gelijk maar zondag fietst rustig.

Maandag 24 juli   Rodenkirchen-Neuss-Geijsteren (100 km.) + trein vanaf Neus naar Venlo

Door regen pas 10.30 uur weg, snel door Köln, drukte valt nog mee, schiet niet echt op door matige fietspad. Bij Leverkusen onder de middag bij bakker koffie/appeltaart. Op rustige dijkweg stortbui. Om 15.30 rij ik eigenlijk per toeval langs Centraal station in Neuss. Koop voor 35 euro treinfiets/kaartje naar Venlo. Om 17.00-19.00 door Limburg langs de Maas naar prachtige natuurcamping in Geijsteren

Dinsdag 25 juli  Geijsteren-Groesbeek   (50 km.)

Met Ingmar contact gehad, hij zit in Groesbeek. ‘Doe maar rustig aan’, dus blog bijgewerkt op mooie koffie/leeshoek en op gemakkie naar camping waar Ingmar zit. De google-map route brengt me nog 3 km. onverhard door bos.

Woensdag 26 juli  Groesbeek-Austerlitz   (90 km.)

Ontmoeting met hangmat slaper Jurjen/Ingmar met ‘s avonds in de regen onder de luifel bieren.

Donderdag 27 juli   Austerlitz-Hilversum-Anna Paulowna  (120 km.)

Op de paalcamping ‘s avonds om 22.00 uur nog ontmoeting met Elize. ‘s Morgens  rustig weg, daarna op pittig tempo met in Hilversum het koffie & sandwich rustmoment. Om 18.00 uur  Ingmar uitgezwaaid en om 19.00 uur thuis.

Totaal zo’n 2000 km. afgelegd, zonder lekke banden en 2 keer breuk dynamo aandrijfkoord.

 

8 Comments

  1. Belle
    jul 28, 2017

    Welkom thuis en bedankt dat je je avonturen hier deelde.

  2. Mick
    jul 29, 2017

    Ik denk niet dat het aan het carbonvoordeel ligt Cor, dat snelheidsverschil. Want Ingmar is zwaarder dan jij.
    Wel zal de precisiepassing van de voetenlee van de 209 een rol kunnen spelen (zoals ik bereikt heb met de RVS spriet). Bandenspanning?
    Mvg Mick

    p.s. Vind Ingmar ook hard rijden 😉

  3. ingmar
    jul 31, 2017

    Ha Mick! Ik zwaarder? Ja eerlijk gezegd klopt dat wel. Maar ja zo,n gespierde spijker als Cor wordt ik waarschijnlijk niet. Daar voor vind ik eten ook een te leuke hobby. Extra lichaamsgewicht zorgt wel voor genoeg stootkracht.

  4. Theo van Graven
    jul 31, 2017

    Wat een zuiproute dat laatste deel ????

  5. Jack
    aug 1, 2017

    Welkom thuis jongens! Well done!!

  6. Alco
    aug 3, 2017

    Welkom thuis mannen, mooie verhalen!

  7. Marc
    aug 4, 2017

    Is het de eerste of de tweede wet van Isaac?
    Iets dat in beweging is (Ingmar) wil in beweging blijven….
    Massa traagheid , wij met massa rijden harder omdat we massa hebben denk ik.

    Welkom thuis Cor

  8. ELZO
    aug 20, 2017

    Petje af. Mooi verslag. Werkt sterk inspirerend..

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *