Categorieën
Sport Zwemmen

Andere tijden sport: 50 jaar zwemmen in het (K)Oude Veer

Wie duikt er nou voor z’n plezier in dat vieze Oude Veer water? Als jochie van 8 jaar leerde ik zwemmen in het buitenzwembad van het Oude Veer. Inmiddels een halve eeuw later heb ik er heel wat kilometertjes gezwommen. Even spitten in m’n fotoalbum en graven in m’n geheugen:

Oorzaak van deze ‘andere tijden sport’ editie, kwam door Jaap Hofman. Zondagavond zwommen we weer de vier kilometer van strandje Boermansweg naar jachthaven en terug. Altijd rusten we even op vaste plekken ‘het verkeersbord’, ‘de witte paal’ en het keerpunt ‘de haven’. Bij de haven zei Jaap: “40 jaar geleden kwam ik hier werken, samen met Joop Menke als badmeester. Het was maar een paar maanden, want hierna gingen we naar het zwembad Den Krieck”. Dat was in 1978, toen had ik er al tien jaar buitenwater zwemmen op zitten.

1968-1975

Waar nu de jachthaven Oude Veer is, was vroeger het buitenzwembad.

Badmeester Jaap Kaan leerde me zwemmen. Samen met mijn boezemvriend Peter Kapitein werden we lid van de zwemclub Oude Veer. We konden leuk meekomen maar andere vriend Erik de Boer had meer talent. Ook Jan van den Berg (van Boltha) zat op de club. Ik herinner me dat onze trainer Bas Weemhof ons ’s avonds naar de brug en terug liet zwemmen (500 meter). We kregen op zaterdagochtend extra trainingen van hem in zijn binnen-zwembadje in Den Helder. Hier leerde ik zo goed borstcrawl zwemmen, dat ik bij schoolwedstrijdwemmen de ’topper-van-de-Zandhorst-school’ werd.

1979-1988

Na de lagere school stond het sporten op een laag pitje. Eerst op de fiets, later met de brommer naar de Havo in Schagen. Sport? Een beetje vissen en biljarten. Later volleybal, gezellig bij ZAP-3 in het ‘onderwijzers-team’, maar talent voor balsporten had ik niet.

We woonden vlak aan het Oude Veer met overal zelf gebouwde steigers. Bij de buurmeisjes wilde ik graag de stoere bink zijn, door te laten zien hoe hard ik kon zwemmen. Extra macho was het om met slecht weer en harde wind (hoge golven) in het Oude Veer te zwemmen. Later ben ik gaan waterpoloën en ontmoette daar Ed Komen. Ed had poloën snel bekeken en ging wedstrijdzwemmen. Eigenlijk wilde we alleen trainen, maar trainer Bertus Woutering verplichtte ons om ook aan wedstrijden te doen. Het begin van een fantastische vriendschap met Ed, die mij later met het triatlonvirus aanstak.

1988-2009

Na een paar jaar te moeten aanhoren ‘Cor, waarom doe jij niet mee met kwartje triathlon?’, schreef ik in 1985 voor het eerst in. Zwemmen werd altijd mijn beste onderdeel, fietsen deed ik meestal op de racefiets (martelwerktuig, de laatste jaren mocht het op de lig- of roeifiets), het afsluitende looponderdeel ging me redelijk af, dankzij traingen bij Dokev atletiek. Na zo’n honderd kwartjes of achtstes hield ik het door een knieblessure in 2009 voor gezien. Tot op de dag van vandaag ben ik blijven zwemmen bij de triathlonclub Oude Veer.

2009-nu

Tijdens het triathlon tijdperk had ik (ook weer mede dankzij Ed) ontdekt ‘hoe leuk roeifietsen was’. Vijftien keer deed ik mee met het Europees Kampioenschap Roeifietsen in Zeeland. Tien jaar terug begon ik ook met lange vakantietochten op de roeifiets, onder het motto: het is niet de race maar de reis.

In het zwembad bleef ik m’n baantjes trekken, maar zo gauw het mooi weer werd, trek ik m’n aquapak aan om te zwemmen in het (K)Oude Veer.

Hoogtepunt is de ‘haven-tot-haven tocht’ die elk jaar aan het eind van het seizoen wordt gehouden. We zwemmen dan van jachthaven Oude Veer naar Ewijcksluis (4 km.). Donderdagavond 30 augustus was ik er weer eens bij. Door de jaren heen gaat het wat minder hard, dus startte ik als bij de langzame groep die als eerste start. Het zwom lekker, halverwege kwam ik lekker op stoom en had het idee op kop te zwemmen. ‘Misschien denkt het publiek in van  Ewijcksluis, dat Cor de winnaar……’, dacht ik onderweg,  Een misrekening. Richard Huisman de nummer één van de snelle groep (die een kwartier later startte) was mij al voorbij gezwommen. Zo ook een paar snellere zwemmers uit mijn groep, die ik ook door m’n beslagen bril niet had gezien. Het mocht de pret niet drukken, het was weer een super gezellig evenement. Nog een paar weken is het doortrainen, want op 16 september is Swim to fight cancer in het Oude Veer en dan mag m’n aquapak weer naar zolder.

Twaalf september 2018: M’n  laatste zwemstuip, naar Oudesluis en terug ‘Nightswimming’ van de band R.E.M, het spookte in m’n hoofd terwijl ik in bijna donker in het Oude Veer zwom. Met moeite was het startpunt -strandje Boermansweg- te vinden, maar de ervaring van deze (bijna nachtelijke zwemtocht) was prachtig!

Het waren (voorlopig) de laatste warme dagen van september, toen ik woensdag de 12e met Alberdien Zandbergen naar Oudesluis en terug zwom. De afstand (vier kilometer) was niet bijzonder, wél het zwemmen in het bijna donker. Zo in het najaar worden de dagen rap korter en mijn mede zwemster is niet één van de snelste. Op de zwemtocht heb ik een paar keer op haar gewacht, waarna de de duisternis snel in viel. Alberdien zwom met een oranje opblaasboei en was gelukkig makkelijk te zien. Om de kou uit m’n lijf te krijgen, zette ik het laatste stuk de versnelling er in. In het schemerdonker klauterde ik aan de kant en in de verte zag ik de boei van Alberdien naderen. Weer een zwemervaring: ‘night-swimming’!

De dag erop gingen drie andere trainingsmaten (Cora van Drunen, Remco Davids en André v.d.Ploeg) hun laatste vier kilometer zwemmen. Dit drietal én Alberdien deden zondag mee met de 7.5 kilometer Langebaan wedstrijd. Lang had ik getwijfeld ‘wel of niet meedoen’, maar had toch maar besloten supporter te blijven.

De organiserende zwem- en triathlonclub Oude Veer, had de Langebaan wedstrijd gekoppeld met het evenement ‘Swim to fight Cancer’. Roeifietsvriend Bartel Lamers had op m’n vorige blogbericht hierover gelezen en was op z’n motor eventjes van Aalsmeer naar Anna Paulowna gereden.  Ondanks de drukte hebben we elkaar getroffen en lekker ‘ouwe roeifiets-koeien uit de sloot gehaald’. Nog toevalliger bleek dat hij z’n motor bijna naast mijn ligfiets had geparkeerd. De ‘Swim to fight Cancer-zwemmers’ kregen het door de aanwakkerende wind niet makkelijk. Ze brachten wel samen meer dan 70.000 euro bijeen voor kankeronderzoek . Een prachtig eind van het ‘buitenwater zwemseizoen’!

Film ‘Haven-tot-haven’ wedstrijd van Openwater Swimming Club:

Mooie drone beelden van Ivo Hofman:

2 reacties op “Andere tijden sport: 50 jaar zwemmen in het (K)Oude Veer”

Leuk verhaal Cor, ik herinner mij Jaap Kaan zeker ,een sympathieke man, en Bas Weemhof en daarvoor Nan Plooi.
Mijn vraag is heb je nog foto,s van de Lagedijk voor 1975?