Categorieën
Reisverslag Santiago de Compostela

Update #15 Bikkelen in de Spaanse bergen

Nu etende in een heerlijk restaurantje in Fonsagrada (met Wifi), ben ik de loeizware dagen alweer bijna vergeten. Net genoten van het Pelgrims-menu, 4 gangen, heerlijk voor maar 9 eurootjes. Komt door die pittige beklimmingen en het bloedhete weer. Toch zit ik aardig op schema. In 2 dagen 180 km. gereden, niet gek voor een amateurtje. Even terugkijken op de afgelopen dagen (lijkt een eeuw geleden).

Vrijdag kreeg ik zomaar een extra dagje om Santiago lopend te verkennen. Geinig, maar eigenlijk niks extra’s gezien. Leuk hoor, om de backbackers/bikers bij de kathedraal te filmen, wanneer ze elkaar afknuffelen. Santiago is, volgens mij, een van de meest toeristische steden ter wereld. Ongelofelijk hoeveel cafe’s en souvenirstentjes daar zijn. Ik had het eigenlijk snel bekeken, snel naar me dwarsligger (die leuk is).

De volgende dag was ik ’n tikkeltje nerveus, immers de terugtocht (2500 km. en dat is geen kattepis) gaat nu echt beginnen. ’s Morgens al om 6.30 wakker, dus in het donker ontbijten en om 8.30 uur op de roets. De eerste 50 km. gingen als een raket, niet teveel klimmetjes en niet te warm, maar daarna was de lol voorbij (hoewel het landschap steeds mooier werd).

Op 100 km. om 17:00 uur zat ik bij Lugo, een grote stad. Ik zat snel weer op de goeie route naar Fonsagrada, dus doorrijden. Nadeel: geen camping of slaaptentje in de buurt, dus illegaal gekampeerd. ‘In het wild kamperen’ deed ik in Nederland 2x eerder, was me slecht bevallen: 1x werd ik door stropers bezocht en 1x weggestuurd. Voelt als iets doen, wat eigenlijk niet mag. Gelukkig geen boze boer gezien en heerlijk op mooi plekje gekampeerd en de zondagochtendrust gevierd.

Zaterdag reed ik 120 km, zondag slechts 60 km. Kwam door het bloedhete weer en die zware beklimmingen. Om 14:00 uur kwam ik in Fonsagrada en het voelde of ik een dubbele triathlon had gedaan. Door douche en tukkie op de camping kwam ik weer een beetje bij. ’s Avonds het bijzondere stadje Fonsagrada gezien (ligt op 950 m.). Geen bal te beleven, maar wel een lekker eettentje met Wifi.

Morgen en dinsdag twee loodzware bergetappes voor de boeg. Volgens Belle moet ik veel koolhyadraten eten (doe ik). We zullen zien of die roets met 30 kg. bagage naar boven komt……

Als foto’s stuur ik mee: selfie van Cor bij dat lekkere restaurant in Fonsagrada, uitzicht op het landschap bij Fonsagrada en een fotootje bij de Kathedraal met al die enthousiaste backbackers/bickers.

20150830_193426 20150830_193409 20150828_144347

Één reactie op “Update #15 Bikkelen in de Spaanse bergen”

Ha die paps! Eindelijk weer goed weer, heb jij ff mazzel… Ziet er elke keer weer mooi uit die fotootjes. En ben benieuwd naar je verhalen als je weer thuis bent, dus een beetje doorfietsen graag.