Categorieën
Reisverslag Roeifietsen

Toertocht met vooraf en toetje

Wanneer je meedoet met de roets-toertocht, is het een kleine moeite dit te koppelen met een minivakantie.  Zo dachten Ingmar en Cor er over en op de heenreis kregen wij gezelschap van Mick.

Verzamelpunt was Anna Paulowna, donderdagmiddag 13.00 uur. Mick Leemans roetste vanuit Amsterdam, Ingmar Zondervan vanuit Tuitjenhorn. Ik zorgde voor het gebakken eitje in onze achtertuin, waarna we met z’n drieën de Afsluitdijk namen. Bij de Aldi van Harlingen profiand inslaan (want koken doen we natuurlijk zelf). ’s Avonds om 19.30 uur bereiken we de natuuurcamping ’t Kaatsgat aan de Oude Bildtsdijk in St.Jacobiparochie. In de avondzon maken we onze lunch zetten onze tenten op. Vrijdag is een bloedhete dag. We zijn nog maar net op pad, als we in Oudebildsdijk het museum aan doen. Even rondkijken en met de buurtbewoners komt het gesprek als snel op de roeifiets. Rond het middaguur vertrekken we pas voor een rit van 100 km naar Aduarderzijl. We toeren op een rustig tempo, Mick trakteert ons op een ijsje bij Oldehove, slaan we proviand in en spreken een mede reisgenoot. De man toerde op een volgepakte gedateerde ligfiets door Nederland.20150606_131330_800x493

Eind van de middag bereiken we de camping van Aduarderzijl, waar de start van de roeifiets-toertocht is. De organisatie, Miriam van Uden en Wilbert van Meerwijk, heette ons welkom. Op de camping zijn ook: Elly Harte (kwam met haar gele Quest voor de gezelligheid), Roelof de Jong, Piet Rempt, Bartel Lamers, Marloes Dries & Theo van Goor en Alco Looije & Esther de Haan. ’s Avonds toen het onweer losbarste zijn we gaan schuilen in de kantine van de camping. Dat bleek zo gezellig te zijn, dat we een forse aanslag op de biervoorraad hebben gedaan.

Zaterdagochtend kwam de rest van de toertochtrijders. Het verslag van de tocht: zie mijn vorige blogpost. Zondagmiddag vertrokken Ingmar en ik richting het zuiden. Met lekker windje in de rug, zon op het bolletje stoppen we even in Norg. Hier zien we in een flits Sven Kramer, die meedoet aan de Ronde van Drenthe. Daarna kregen we nog een demonstratie ‘hond leidt schaapskudde’, waarna we rond 19.00 uur aankomen op natuurcamping Voscheheugte in Mantinge (Zuid Drenthe). Bijna waren we verleid om te gaan eten op het terras van het pittoreske restaurant (20150607_142045_800x600we beperkte ons tot een Palm biertje), échte kampeerders koken zelf, dus werd het pak ‘Knorrepot’ (Globetrotter maaltijd) verorberd.

Maandagochtend trokken we weer op ons dooie akkertje (rond 11.00 uur) zuidwaarts. Bij de bakker de Soete Suickerbrood in Noodscheschut arresteren we een lekker broodje en gaan daarna nog eens op een bankje uitgeb20150609_090105_800x600reid energie tanken. We hebben toch tijd zat en het is eigenlijk veel te mooi weer om op dat roeiapparaat te keer te gaan…. Maar ja, wil je in de Achterhoek je tent op slaan, dan moeten er kilometers worden gemaakt. De Garmin van Ingmar wijst ons -met haperingen- de juiste kant op. Rond 19.00 uur komen we op ’t Scharvelt in Haarlo. Een natuurcamping zoals we die niet gewent zijn: zo’n dertig caravans ontsieren het terrein. Bij een picknickbank, tussen een Eriba caravan en een camper plaatsen we onze tent. Ook nu voor Ingmar helaas geen bomen voor z’n hangmat. We warmen de bruine bonen op, slaan de lentebocks achterover en liggen om 23.00 uur plat.

Dinsdag is het moment van afscheid. Ingmar rijdt door naar Nijmegen, waar zijn Marieke hem opwacht, ik rij richting huis. T20150609_110828_800x600oevallig kom ik langs Ruurlo, waar ik 2 weken terug met Brigitte in het luxe hotel bivakkeerde. Eet een gevulde koek, maak een selfie en rij westwaarts via Brummen-Eerbeek-Otterlo-Barneveld. Bij Nijkerk spreekt een fietser mij aan ‘ken jij toevallig Arend van Zessen, die heeft ook zo’n fiets’. Ik vertelde dat Arend dankzij mij aan het roetsen was geraakt, hij kende hem van de atletiek en zou ‘m de groeten doen.

Bij Huizen vind ik een saaie familiecamping. Dinsdagochtend breek ik een record, binnen een uur heb ik ontbeten en de tent ingepakt. Om 8.30 uur rij ik via Naarden-Muiden naar IJburg (verbaas me dat mensen hier willen wonen…). Daarna de laatste 70 kilometer met pittig wind tegen naar het noorden, waarna ik om 16.00 uur thuiskom.

Hier het linkje van de wielerronde Drenthe op 7 juni:

Één reactie op “Toertocht met vooraf en toetje”