Categorieën
Concertverslagen Muziek

Maritieme-folkmuziek-hoppen in De Drom van Enkhuizen

Voor mij (en Brigit) zit het in de buurt van het ultieme genieten: Het Deunen & Deinen muziek winterfestival in Enkhuizen! Ook een gezellige reünie van haar muziekvrienden. Enige min puntje: je moet kiezen uit vier locaties, dat geeft keuze stress, want eigenlijk wil je niks missen van al dat lekkers!

Gelukkig zijn we doorgewinterde festivalgangers en weten waar de pareltjes spelen. Als locatie is dit jaar de oude vestigingstoren De DromSkuumkoppe proosten met Willem (Drommedaris) en het schip De Schuttevaer. Een veel betere plek dan het zalencomplex De Doelen, die wat te groot geworden was, van het helaas in belangstelling afnemende festival. Het ritje naar Enkhuizen is luxe: in plaats van de trein,  rijden we mee met Willem & Jacqueline en in de auto nemen we het rijtje ‘niet-te-missen-optredens’ door. Als stip-op-één staat voor mij: het duo Hans Malagride & Danique Peereboom. Hans ontdekte ik eerder bij hetzelfde festival deunen en deinen 2016

Nu deed hij samen met Danique de voorpremière ‘De Zingende Zee’ (zelf geschreven maritieme Nederlandse liedjes). In het het schip hoor ik ze voor het eerst, daarna nog een keer in de filmzaal van de Drom. Hans verbaasde me de vorige keer al om zijn gepassioneerde folk muziek, dit keer was het intrigerende (opera)stemgeluid van Danique, dat mijn oren streelde.

Maar er viel nog veel meer te genieten op die zonnige koude zaterdag in Enkhuizen. In het mooiste zaaltje van De Drom, de filmzaal, speelden de vier Engelse mannen van ‘Kimbers Men’. De samenzang van deze ruwe zeebolsters, dringen door tot in je botten. Hierna het altijd boeiende ‘Onstuimig Schuim’ met een mooi luister repertoire. Bijvoorbeeld het tragische verhaal over ‘Mijn dochter’, gezongen door Julia en Marjolein.

Op dezelfde plek later in de middag horen we ‘Gerry Ffrench’, vorig jaar ontdekte we haar tijdens het maritiem festival in het buitenmuseum. Ook in Enkhuizen. Hierna het Belgische duo ‘Two sheets to the Wind’ die er een sport van maken om bekende songs op hun eigen manier te vertolken. (bijvoorbeeld ‘Rosabella’ en ‘Molly Malone’).

Na de gezamenlijke maaltijd is er ’s avond opnieuw een  keuzeprogramma: Bij ‘Enkhuizer Visafslag’ (Engelse artiesten), ‘Meer Enkhuizen’ (de grotere koren) of de ‘Stationshal’. Op deze laatste plek beleven we een waardige afsluiting van het fantastische muziekdag, met als uitsmijter ‘Berend Breeman’. (gastzanger Willem mocht bij de ‘Lowlands Paddys’ dit door hem in het Nederlands geschreven nummer zingen).

Filmpjes:

Hans Malagride en Danique Peereboom met ‘Mensen wat val je me af’:

en het nummer ‘Hier aan de kust’: