Categorieën
MeerBomenNu Reisverslag Roeifietsen

Klein Oerol in de Polder met kampvuur toe

De eerste vier maanden zijn voorbij gegleden terwijl het kamperen dit jaar nog op nul staat. Het weekend 15-16 april bood zomaar een mooie kans om daar verandering in te brengen. Via de app kreeg ik het aanbod: ‘Voor alle vrijwilligers die zin hebben om te komen kijken hoe de bomen van MeerBomenNu aanslaan bij Johanna’s Bos geven we voor iedere vrijwilliger 2 kaartjes cadeau voor het LOOF festival…’.

Wat een leuke uitnodiging van Tine! Op de site van Johanna’s Bos had ik gelezen dat gelijktijdig hun nieuwe camping open ging. Vrijdags bel ik haar: ‘Is er nog plek voor m’n tentje op zaterdagavond?’. Gelukkig er was nog plek zat. Ook mijn culturele vrienden Gerard & Gerda zijn hiervoor te porren en komen met hun campertje overnachten.

Op de zaterdag stond ook de vleermuizen excursie nog op de agenda. Dit was een kadootje van Landschap vrijwilliger Jan Boshamer. Hij had meegeholpen bij MeerBomenNu (oogsten in het Ananasbos) en wilde voor onze club wat terugdoen. Al zo’n dertig jaar is Jan in de ban van vleermuizen. In het Wildrijk bos bij Sint Maartensvlotbrug hangen 40 vleermuizen nestkasten voor onderzoek.

De excursie van Jan voor de MeerBomenNu vrijwilligers.

‘Ik zou het erg leuk vinden jullie daar te ontmoeten en jullie iets van mijn fascinatie voor deze dieren te vertellen. Natuurlijk zal het hoofdthema zijn: het belang van bomen in alle levensfasen voor vleermuizen’. Jan combineert de excursie om gelijk al z’n nestkasten te controleren, waarvan er 3 bezet zijn. Eerst zien we de grote rose (met gevaarlijke tanden), later de grootoor. Het levert mooie foto’s op de meervleermuis site veel interessante info over deze muggenvanger.

M’n eerste overnachting dit jaar op de nieuwe camping van Johanna’s Bos.

Omdat ik weet dat weggaan het moeilijkst is van op reis gaan, had ik ’s morgens al m’n tent bij Johanna’s Bos opgezet. Het was lekker kampeer weer, het zonnetje scheen en met wind in de rug reed ik in no-time naar de vleermuizen excursie. Dat was op de terugweg andere koek. De wind trok aan en het werd behoorlijk frisser.

Wanneer ik begin van de avond op het festivalterrein kom, is het niet druk. Cultuurliefhebbers houden kennelijk niet van koud weer. Bij de picknick bank zwaait Gerda: ‘Ahh…. daar ben je eindelijk. Gerard kan ook elk moment komen’. Gelijk maak ik kennis met Jan en Marjorie, bekenden van Groen Links en de Wieringse huiskamer-filmclub. Zij kamperen in hun Eriba caravan en ze vertellen over hun reisplannen naar de Noordkaap.

Caroline en Irnes van toneel vakschool Rotterdam speelden ‘Lunch’.

Om acht uur begint ‘Lunch’, de voorstelling van de laatstejaars studenten Caroline en Irnes van de toneel vakschool Rotterdam. ‘De twee acteurs zijn geweldig op elkaar ingespeeld. Ze flirten, ze smachten en ze spelen op komische wijze samen met de poëtische dialogen’. Mooi beschreven op de site van Tine, maar eerlijkgezegd geen hapklaar toneel. We waren er niet laaiend enthousiast over, maar vonden het wel knap dat de acteurs zoveel tekst uit hun hoofd hadden gestamd. Gelukkig was daar de bierproeverij nog. Voor Gerard een tweede Vlierbloesem Blond en voor mij een lekkere Pieper Pint.

Bezoek van Teun en Leo, Tine wijst de weg.

Na een frisse nacht, opwarmen en ontbijten in de camper van Gerard & Gerda. Daarna kwam Teun met zijn fietsvriend Leo even langs om te zien of gekke Cor echt wel z’n tent had opgezet.

De nog tamme zeehonden van toneel vakschool Rotterdam

’s Middags ga ik in herkansing in cultuurvermaak. Een theater act ook voor kinderen, dus vast makkelijker te snappen voor mij. Vanwege het frisse weer werd de voorstelling nu in de schuur opgevoerd. Maar hoe loods je de bus door het publiek in de schuur? Met harde opzwepende muziek krijgen de studenten het voor elkaar. Het publiek vindt het prachtig hoe de ‘zeehonden’ hun kunsten vertonen en uiteindelijk de ‘macht’ overnemen.

Mozaïeken aan de Gaudi bank bij Rijk aan het Wad op Wieringen.

Daarna komt het tweede en eigenlijk mooiste deel van mijn weekeindje op pad. M’n kampeerspullen laat ik op m’n roeifiets en rij naar ‘Rijk aan het Wad’ op Wieringen voor een nieuwe overnachting. Het kampvuur gaat aan en kan ik genieten van de rust. Maandag is mijn wekelijkse tuindag en kan sluit aan bij de andere landarbeiders. Dit keer even niet zaaien en wieden maar tegeltjes plakken. Samen met Rob en Heidi willen we dit jaar eindelijk de Gaudi bank afmaken. Benieuwd of dit gaat lukken, ieder geval is-ie weer een stukje mooier gemaakt.

Joop Luten van Schagen Plus maakte deze video reportage over het Loof festival van Johanna’s Bos: