Categorieën
Concertverslagen Muziek

Verwondering met Musica Rondo

Theater tour op de gok en je laten verrassen, zo werkt ‘Musica Rondo’ in Den Helder. Het rondje theater is een gouden vondst van de stichting ‘Vrienden van Den Helder’. Als je lid bent (slechts een tientje per jaar) krijg je voor vijf euro de hele middag vermaak. Verwondering op hoog muzikaal niveau op een druilerige zondagmiddag.

Op vier locaties, vier totaal verschillende voorstellingen van elk een half uur, daar werden we op getrakteerd. Ik ging er helemaal blanco in, dus niet thuis luisteren op you tube, maar gewoon laten overrompelen. Die verrassing kwam al direct bij het eerste optreden van ‘De Andersons’ in Windkracht 13. Prachtige Nederlandstalige luisterliedjes van Anna Agren en Roel Dullaart met een goed verhaal. Die liedjes moeten rijpen, hoe vaker je ze hoort, hoe mooier ze worden. Het tweede optreden, funky jazz rock van ‘Tristan’, was wat mij betreft de minste van de vier. Nooit wat gehad met dit soort herrie muziek. Na één nummer verlangde ik terug naar het hartstochtelijke vorige concert. Kon  ik maar via de nooduitgang wegglippen uit de zaal en terug gaan naar ‘De Andersons’. Het derde optreden van  ‘Emil Landman’ met z’n band maakte het weer een beetje goed.  Luchtige jongens folkrock, wat me doet denken aan Isbells. Frontman Emil weet het leuk te brengen en heeft het lacherige damespubliek op z’n hand. Het fitness zaaltje van Rik Niks is een prima ruimte voor de vijf jongens, waar we zeker nog meer van gaan horen.

Het laatste optreden ‘B-movie Orchestra’  speelde toepasselijk in het filmhuis Zevenscoop. Ik lees achteraf in een recensie ‘opgelapte muziek bij slechte films’. Muziek met veel geluidseffecten , mannen in strakke pakken en 2 sexy zangeressen in circus-outfit. Je kwam oren en ogen tekort.  De schokkende beelden  van ‘B-movies’ op de achtergrond wonnen het vaak van de muziekshow.  Het beste optreden was voor mij ‘De Andersons’. Sterke tekst het lied over de ‘Witte bruidsjurk’:  ‘Wanneer ben je te oud om te verlangen en ben je ooit te oud om te ontvangen, wat leven je in vrijheid kan geven’  En tenslotte eindigt het lied mooi met ‘en al was de witte bruidsjurk blijkbaar onder voorbehoud, nu hij weet wat liefde is, wordt hij met iedereen oud’. Tip voor wie ze ook willen zien: op 22 oktober in Den Helder, zie De Andersons in Windkracht 13. Luister en geniet van ‘De Andersons’:

Of het nummer ‘Dat is wat ik wil’ door Anna Agran: