Reisverslagen

Legaal ‘gluren bij de buren’

Posted by on aug 20, 2018 in Diversen, Reisverslag, Roeifietsen | 1 comment

Door het evenement ‘Nazomeren in Niedorp’ kom je op plekjes die normaal privé zijn. ‘Heerenweg 57 Barsingerhorn’ deed mee, stond in het programmakrantje, dus gingen Brigit en ik op pad om een ongegeneerd te gaan glauwen (gluren op z’n Westfries) Zondagmiddag: ik op de ligger, Brigit op de Gazelle, wind en naderende regen trotserend, maar de voldoening was groot na dit fietstochtje. Barsingerhorn is sowieso een pracht dorp langs een zeer oude dijk en het perceel Heerenweg 57 wilde ik graag zien. Ooit was er een...

Met de autohopper Brabant verkennen

Posted by on jul 23, 2018 in Reisverslag, Wandelen | 0 comments

Op reünie en kennismaking naar West Brabant. Drie dagen met Brigit op pad, een weekend dat bol staat van de tegenstellingen: oude en nieuwe contacten, eenvoud (kamperen) en luxe (mooie huis).  Hoppen door het Brabantse oude land en de nieuwe polders bij Zeeland. We waren uitgenodigd voor de verjaardag van Joris (vriend van Frea) in Huijbergen (West Brabant). We mochten hier blijven slapen en konden dan gelijk zijn ouders Piet en Julia wat beter leren kennen. Met zo’n uitstapje is de autohopper (huurauto) ideaal en we plakken er gelijk...

read more

Update 6 (slot) Roetsen en Belgisch bier, beide erg lekker!

Posted by on jul 14, 2018 in Reisverslag, Roeifietsen | 0 comments

De laatste week werd een makkie: het Franse Maasdal en in België de fietspaden over de oude spoorlijnen. Met als toetje de ontmoeting met Ingmar bij Mol (waar het Belgisch bier rijkelijk vloeide), waarna we in twee dagen met z’n drieën naar huis reden. Het was vooral vlak of glooiend terrein, waardoor we gemakkelijk dagelijks de honderd kilometer reden. Op dinsdag staan we op een camping in Profondeville, 10 km. onder Namen. We zitten in België en vanavond is de halve finale Frankrijk-België. Het hele dorp is uitgelopen om de wedstrijd...

[update 5] Gids Alco brengt me naar het Noorden

Posted by on jul 8, 2018 in Reisverslag, Roeifietsen | 0 comments

Vier dagen roetsen, pakweg 400 km. kriskras door het Franse platteland en geen enkel keertje fout rijden. Dankzij de GPS van Alco Looije rijden we als een speer terug naar huis.     Van alle dagen heet weer, tot nu toe 1 dagje in de regen gereden: donderdag langs het Canal du Nivernais. Eigenlijk wel lekker om even af te koelen van die bloedhitte. Net wanneer we bij de Clerc inkopen doen, heb ik m’n 8e lekke band, dit keer weer de achterband. Op het eind van de dag klaart het op en rijden het stadje Ligny de Chatel in. De dagen er na...

read more

[update 4] Honderd keer doodgegaan, maar genoten!

Posted by on jul 4, 2018 in Reisverslag, Roeifietsen | 1 comment

Tussen nu en toen, het lijkt een eeuw, maar zijn slechts zes dagen. Dat heb je van alles beleefd in een heel korte tijd. Momenten van verschrikkelijk afzien en tegenslag en momenten van genieten tot in je tenen. Waar zal ik eens beginnen? De camping Les Busserolles kwam ik niet zomaar weg. Van eigenaar Wim kreeg ik ‘s morgens nog een historische rondleiding. Zijn huis stamde uit 1920, maar de helft van de oude boerderij (nu zomerwoning) uit 15e eeuw en de andere helft uit de 12e eeuw. Ook liet hij me nog even de Romeinse weg zien, die...

[update 3] Luieren, lezen en lummelen

Posted by on jun 27, 2018 in Reisverslag, Roeifietsen | 1 comment

De boog kan niet altijd gespannen zijn. Na in zeven dagen pakweg 700 km. te hebben geroetst, vond ik het wel even welletjes. Het ouwe lijf krijgt een rustdag, bij Atie en Wim die een paradijselijke runnen.     Dankzij het Groene Boekje heb ik hun adres gevonden, zie www.lesbusseroles.eu in het dorpje Buxieres-les-Mines. Het ritje vanuit Nevers ging lekker. Van de eerste 30 km. had ik geen kaart, gelukkig is Google Maps er. Om 12 uur reed ik bij St.Pierre le Moutier de kaart in en vond gelijk een supermarkt. Tja, soms zit het mee. Even eten en...

[update 2] Soms zit het mee, soms niet

Posted by on jun 26, 2018 in Reisverslag, Roeifietsen | 1 comment

Gelukkig, komt er even een eind aan de jubelverhalen van Cor-op-pad. Steeds dat mooie weer, leuke ontmoetingen, eindelijk weer eens lekkere tegenslag: 5 lekke banden op 1 dag, in de zinderende hitte.   Maar voor me dat overkwam, had ik eerst nog een relaxte zondag. Met een echtpaar die in een de Waard Albatros zat, heb ik ‘s morgens leuk gepraat en daarna heb ik op m’n dooie akkertje de prachtige camping van Ervy-le-Chatel verlaten. Het werd een rit van 100 km. naar Vezelay. Een stadje dat je niet mag missen volgens het...

[update 1] Het kan mij niet wild genoeg

Posted by on jun 23, 2018 in Reisverslag, Roeifietsen | 0 comments

Vijf dagen op pad en de stand is 3-2 in het nadeel van het wilde kamperen. En dan ook nog eens alle dagen zon en windje in de rug. Worden dat de komende vier weken weer bejaardenritjes of gaat er nog echt gebikkeld worden?   Toch waren die eerste drie dagen door de Ardennen geen makkies. Dinsdag was het klimmetje bij Limbourg mij al te gortig, dus lopen naast die roets. Even verder pak ik de eerste plek in het wild: een stil bos. Die stilte werd verstoord toen ‘s avonds een groep van zo’n tien joggers langs m’n tent liepen....

read more

De drie musketiers gaan op roetstrektocht

Posted by on jun 14, 2018 in Reisverslag, Roeifietsen | 4 comments

Is het leukste van een vakantie niet de voorbereiding? Al weken ben ik bezig met de invulling van dit jaar. Na drie solo tochten,  gaan de drie musketiers dit jaar naar Frankrijk. Roeifiets trektochten maak ik al vanaf 2010. In het overzicht hieronder staat wanneer, waar en met wie. Dit jaar staat in het teken van Reinier Bloem met wie ik, samen met Alco Looije in 2010 mijn eerste roetstrektocht maakte. Reinier is dit jaar de organisator van de jaarlijkse befaamde roeifiets tourtocht. De plek van ontmoeting is zijn tweede huis in de Auvergne,...

read more

Ik wil de zee meer minnen

Posted by on mei 26, 2018 in Reisverslag, Wandelen | 3 comments

Voor waterrat Rennie stond 26 mei met uitroeptekens in haar agenda.  Die zus van me stalkte me de hele week op het antwoordapparaat: ‘Broertje, we gaan zaterdag lekker zwemmen in zee’.  Het  zou dan misschien een tropische dag worden, maar is dat zeewater in mei niet wat fris? Normaal begin ik eind mei met buitenwater zwemmen in het Oude Veer. Ik ben niet van de ‘Wim-Hof-methode’ dus draag lekker een aquapak. Helaas is dat Oude Veer zwemmen er nog niet van gekomen, hoewel de temperatuur toch al rond de 18 graden is....