Roeifietsen

Zonder tikkie in m’n 209 voel ik me een stuk beter

Posted by on okt 8, 2020 in Reisverslag, Roeifietsen | 0 comments

Zonder tikkie in m’n 209 voel ik me een  stuk beter

Lyrisch kan ik zijn over m’n nieuwe 209 carbon roeifiets, totdat-ie een raar tikkie ging geven. Zeker een maand was het zoeken waar dat irritante geluid vandaan kwam, tot zondag. Roets-dokter Germ heeft het euvel gevonden, die grijns kan weer terug op m’n gezicht! Met Ingmar had ik afgesproken een roetsritje te maken. M’n bedoeling was om zijn achterwiel te wisselen met die van mij, omdat ik dacht dat de sperlager de oorzaak van het tikkie was. Voordat ik met Ingmar ging roetsen, ook nog even bij Germ langs gegaan. Daags...

read more

M’n wereldreis kalmpjes aan door Noord-Holland

Posted by on sep 23, 2020 in Reisverslag, Roeifietsen | 0 comments

Grote kampeer trektochten zitten er dit jaar voor mij niet in. Het laatste tripje was in juni, toen na de lockdown de campings weer open gingen. Ik vierde dit met Ingmar en ging op de roets langs drie NTKC campings. Nu de fantastische zomer 2020 z’n laatste zonnestralen geeft, greep ik de kans om nog drie dagen op de roeifiets Noord Holland te verkennen. M’n reisvriend Ingmar heeft me voor dit korte ritje zeker geïnspireerd. De levensgenieter roetste in augustus twee weken kriskras door Nederland langs de NTKC campings. Hij was...

read more

Watersnip wat ben je mooi!

Posted by on jul 21, 2020 in Dijkgatshoeve, Natuur, Reisverslag, Roeifietsen | 1 comment

Hij lag tientallen jaren zielig op zolder en eindelijk mocht hij z’n prachtige vormen weer laten zien: onze De Waard Watersnip. Vrijdag zette ik hem op in de kwekerij van zorgboerderij Croon en Bergh en sliep er een nacht in. De Watersnip, een katoenen tent van 35 jaar oud, voor mij nog altijd de beste tent ooit! Voor fietsers is de Watersnip van bijna 8 kilo een tikkeltje zwaar. Daarom reed ik hem apart, een paar dagen eerder, op de roeifiets naar Burgerbrug. Ook ging de Agu Mobridge mee, een oud trekkerstentje, die ik ooit voor een...

read more

NTKC pareltjes, tis ff zoeken, maar dan heb je ook wat!

Posted by on jun 20, 2020 in Reisverslag, Roeifietsen | 0 comments

Leuke gasten die NTKC’ers, maar wat een ellende om hun kampeerterreinen te vinden….  Gelukkig had ik padvinder Ingmar mee op m’n korte roeifietstrektocht en konden we -met moeite- drie verschillende terreinen ontdekken: Huizen bij Naarden, Den Treek  bij Leusden en Roggebot bij Dronten. Veel ervaringen heb ik nog niet bij de kampeerclub NTKC. Jaren geleden ging ik als introducé mee met Ingmar naar De Heerkuil in St.Geertruid . Een prachtig stil verborgen terreintje in Zuid Limburg, waarna we een roeifietstocht...

Rondje IJsselmeer: lekker kilometers maken

Posted by on mei 23, 2020 in Reisverslag, Roeifietsen | 1 comment

In mijn fanatieke sportleven deed ik het rondje IJsselmeer fietsen vaker. Met m’n fonkelnieuwe roeifiets en prachtig lenteweer dacht ik: ‘die 240 kilometer roetsen, dat gaat me weer lukken’. Zo dacht Bartel Lamers er ook over en samen maakten we er woensdag een pleziertochtje van. Roetser Bartel is een man van de lange adem. Google zijn naam en je leest dat hij dat hij nogal wat lange tochten op z’n naam heeft staan. Bartel op Kreta bij de beroemde Males berg. Bijvoorbeeld een verregende 200 km. Elfstedentocht die de...

Rondje roetsen met dochter Astrid

Posted by on mei 16, 2020 in Familie, Reisverslag, Roeifietsen | 2 comments

Zeven fietsen staan er momenteel in het minuscule schuurtje van huize Zwaag, waarbij de stand 4-3 in het voordeel van Brigit is. De 3 van Cor waren er vorige week nog 4. De racefiets (Koga) is gratis weggeven. Dit stalen ding moest plaatsmaken, voor andere stalen: de 222 roeifiets. De carbon 209, staat nu voor de grijp naast de M5 ligfiets, terwijl de 222 aan de muur hangt. Even dacht ik m’n trouwe 222 in de verkoop te doen, want 2 roeifietsen in bezit is dat niet decadent? Hoewel eentje in reserve… leek me toch ook wel handig!...

read more

De 222 mag rusten, nieuwe avonturen gaan nu op de 209!

Posted by on mei 6, 2020 in Reisverslag, Roeifietsen | 5 comments

Zondag beleefde ik één van m’n lekkerste roets-ritjes ooit. Zonder veel training, twaalf uur ‘big smile’ 230 kilometer genieten. Jawel, op m’n spik-splinternieuwe 209!! Daar komt bij dat ik sinds een paar dagen ook nog eens opa ben geworden. Corona krijgt mij er niet onder… De rit ging van Middelburg naar Anna Paulowna, zonnetje en meestal wind in de rug. Zaterdag eind van de middag was ik op de trein gestapt. Roeifiets-maker Derk Thijs had de 209 klaar staan en me uitgenodigd bij hem en Caroleen te logeren. Zo...

read more

In overtreding, met z’n vieren in de bus

Posted by on apr 25, 2020 in Reisverslag, Roeifietsen | 0 comments

Foei Cor, tegen de Corona regels in ben je al twee dagen op pad geweest met een bus van vier. Dat kan zomaar 400 euro boete opleveren. Ik riep nog: ‘Jongens de bus zit vol bij twee personen’. Helaas die snotneuzen van tegenwoordig luisteren niet meer naar iemand die het beste met ze voor heeft…. Voor degene die niet weten wat in dit geval een bus is: het woord stamt nog uit mijn fanatieke wielerperiode. Ik belde vaak met trainingsmaat Ed ‘Stap jij nog in de bus dinsdag bij Temme?’ Ooit had hij dit geregeld dat...

‘Intelligente lockdown’: op de roets naar Nij Beets

Posted by on apr 21, 2020 in Reisverslag, Roeifietsen | 0 comments

De ronde-tafel-gesprekjes thuis hebben soms een hoog Corona-gehalte. Cor: ‘Met dit mooie weer binnen blijven, dat kan je me niet aandoen…’ Brigit: ‘Doe niet zo zielig, man’. Oké Brigit, ik beloof je dat de gevaren op anderhalve-meter blijven. En zo ging ik -onder protest- donderdag op roeifiets om drie dagen te kamperen naar Friesland. Zo’n tochtje vergt wel wat organisatietalent. Campings zijn dicht en wild kamperen kan zo maar een fikse boete opleveren. Toevallig stond in het clubblad van de NTKC een...

read more

Netwerken bij mijn cluppie in ‘Ons huis’

Posted by on mrt 8, 2020 in Diversen, Natuur, Reisverslag, Roeifietsen | 0 comments

De ledenvergadering bij de NTKC stond op 7 maart als ‘to do’ in mijn agenda. Niet dat ik zo’n vergadertijger ben, maar het is wel de manier om meer van dit erg leuke cluppie te weet te komen. Gelukkig is het stralend mooi weer, dus op roeifiets gezellig netwerken! Na het afzien deze winter (nat en wind), eindelijk weer een zonnige dag. Laat het voorjaar maar komen! Ik vertrek om 9.00 uur voor een ritje op de roeifiets naar Limmen. Tegenwind in drie uur roetsen moet makkelijk kunnen. Ik heb tijd zat (de vergadering is om...