Categorieën
Concertverslagen Muziek

Wat kan live muziek beleven toch leuk zijn

Greetje en Herman, de organisatoren  van het ‘Open Podium’in het oude raadhuisje van Barsingerhorn, zorgde zondag weer voor een groot  ‘muziek-geniet-moment’. Tijdens dit evenement traden vijf totaal verschillende (onbekende) groepen/muzikanten op, waaronder ‘Three of Us’ van mijn Brigit. Dus Cor: zorg dat je erbij bent!

In het raadhuisje was het nokvol, maar heel goed om uit te houden. De spits werd afgebeten door ‘De Slechte Reputatie’, een trio mannen. Zanger Jan Roobeek zong tien in het Nederlands vertaalde songs van de Franse dichter/zanger Georges Brassens.  Jammer dat het trio niet gekozen had voor een akoestisch optreden, door de versterking waren de teksten van Jan lastig te verstaan. Toch ben ik gefascineerd door de informatie op papier die ze geven over Brassens: ‘In het Frans is hij met niemand te vergelijken. Ook in het Nederlands is deze vorm van taalgebruik en zang totaal onbekend. Jaap Fischer en Cornelis Vreeswijk werden vermoedelijk wel geïnspireerd, maar blijven toch oppervlakkiger. Brassens teksten lijken vrouwonvriendelijk en zitten vol zelfspot. Soms lijkt het wat grof, maar het blijft altijd poëtisch en je kunt niet anders dan de soms ondeugende uitspraken Brassens vergeven’.  Na dit optreden volgde Truus van Wel met een totaal ander optreden. Zij vertelde over haar boek en CD ‘De Levensboom’ en las gedichten en zong een aantal nummers. Uit haar boek (oplage 1 exemplaar) maak ik een foto met de tekst  ‘Stem van mijn hart’. Net voor de pauze mogen Brigit, Willem en Daan optreden met Three of Us. Ik kan trots zijn op m’n lief: luister bijvoorbeeld naar het nummer ‘Flessenpost’. Tekst is een gedicht van de tante van Daan (Opoe Nel) uit Vlieland. Na de pauze speelde ‘Little Blue Coat’ (latin/blues) en ‘Canta Terra’ en tienkoppig koor wereldmuziek. Het nummer ‘Onweer’ van Jan Roobeek niet van het optreden in Barsingerhorn, maar op You Tube gevonden.

Hier het nummer ‘Flessenpost’ van Three of Us door Brigit gezongen.